De laatste loodjes - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Magda Mulder - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Magda Mulder - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Magda Mulder

Blijf op de hoogte en volg Magda

20 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wat is de tijd snel gegaan zeg na mijn laatste blog.
We hebben zoveel leuke dingen gedaan dat ik er eigenlijk bijna niet meer bij stil heb gestaan dat de lieve mensjes in Nederland ook wel weer eens een update zouden kunnen willen...

Nou bij deze dan...

Na het quad rijden op 15 december ben ik de week erna weer gewoon naar stage geweest. Ik was nog steeds alleen en kreeg te horen dat ze zo blij met me waren omdat als ik er niet was geweest, de kinderen zich erg verveeld zouden hebben omdat ze nergens heen zouden kunnen gaan omdat er niet altijd iemand met een rijbewijs aanwezig is die dan iets leuks met ze kan gaan doen.

Op woensdag kreeg ik te horen dat ik met de kids naar de boardwalk zou gaan. Nou waren we daar natuurlijk al eerder geweest, maar dit was toch anders. Ik was er met alle kids die op dat moment aanwezig waren op mijn stage en de oudsten (dat waren er 3) die moesten ook daadwerkelijk werken. Ze moesten de 100 andere kinderen in de gaten houden zodat ze niet zouden verdwalen want deze kids waren nog nooit op de boardwalk geweest. We hebben toen gegeten bij Spur, zijn naar de bios geweest en hebben spelletjes gespeeld in het Gamecentre. Maar het leukste was nog wel 's avonds. Toen was het het lichtjes festival. Iedereen kreeg sterrenregen en die werden allemaal tegelijk aangestoken. (alleen jammer dat een van de kids van het aansteken schrok en het sterretje tegen mijn hand aan drukte :S )

Op vrijdag ben ik ook naar stage geweest, maar toen hebben we ook weer iets leuks gedaan. De kids hadden kaartjes gekregen voor de zomerkermis die altijd op Kingsbeach staat rond kerst. Super leuk.

En toen zijn we op zaterdag vertrokken naar Jeffries Bay. Super gezellig in het Backpackers Island Vibe! We hebben niet veel gedaan buitenom naar het strand gaan (ik dan tenmiste) maar het was wel helemaal geweldig.

De week erna is er eigenlijk niet veel bijzonders gebeurt op stage omdat ik maar 2 dagen stage had. Met kerst hebben we gezellig op marshall road gegeten en bij ons gebraait.

De 27e zijn we weggereden naar Mosselbay. Daar zijn we tot de 31e geweest en hebben we gewandeld, de waterval en grotten bezocht, in het zwembad gelegen en gewandeld met 2 leeuwen. Super leuk en gezellig allemaal!

De 31e zijn we teruggereden naar Plettenberg Bay waar we in een of ander Hippie Hostel terecht waren gekomen. Oudjaar zijn we naar het strand gegaan in Plett om daar het vuurwerk te zien en nieuwjaar te vieren waarna we verder zouden gaan naar een club of iets dergelijks zodat we de avond op die manier verder konden vieren.

Het was ineens nieuwjaar, ik heb in ieder geval niets van aftellen gehoord. Maar het vuurwerk was wel erg mooi. Natuurlijk heb ik nog even Nederland gebeld (thuis en opa en oma) zodat ik die ook alvast (voor hun dan) een gelukkig nieuw jaar kon wensen.

Toen we van het strand wilden vertrekken stonden we voor een verrassing want de schoenen van Ricardo en de jas van Nirma waren weg... En stappen zonder schoenen, dat gaat wat lastig, dus zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we met de Hippies nieuw jaar gevierd.

De volgende dag (of eigenlijk later op de dag) hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan want iedereen was behoorlijk moe. We zijn wel uit eten geweest (wat we de vorige avond ook heerlijk hadden gedaan trouwens) en de dag erna zijn we wat actiefs gaan doen. Tenminste, dat had het moeten zijn. We gingen black water tuben wat er op het foldertje heel ruig uit zag en ons super stoer leek om te doen. Dus wij met z'n zessen daar heen, is die rivier alles behalve ruig en hebben we het grootste gedeelte van de tijd liggen dobberen (het andere gedeelte liepen we)

Op 3 januari zijn we naar het Snake Sancutary geweest waar we verschillende dieren hebben gezien. Voornamelijk slangen natuurlijk, maar het was best gaaf om die slangen die hier in Afrika voorkomen zelf te zien en natuurlijk ook vast te houden. En we hebben ook nog een mega lange albino slang vast gehouden (en die was nog best zwaar!)

Op 4 januari zijn we naar Knysna geweest waar de anderen zonder mij zijn gaan hiken. Ik had hier weinig zin in en ben heerlijk het shopping centre in gegaan en heb heerlijk in het bos een boek zitten lezen. Dat is meer mijn ding.

En ja, de dag erna was het alweer tijd om naar huis te gaan. Op de terugweg zijn we nog langs de bungee brug gegaan omdat er iemand vanaf wilde springen (ik nooit van mijn leven niet!) en daarna zijn we echt door naar huis gereden en was onze vakantie alweer over.

De dag erna ben ik gelijk ook weer naar stage geweest waar ik zoals altijd weer met open armen werd ontvangen. Ik blijf dat echt heel fijn vinden en ik ga dat ook zeker missen als ik weer in Nederland ben. Het is zo'n groot verschil tussen deze twee landen.

In het weekend hebben we weer niet echt veel benoemenswaardigs gedaan, buitenom dat we zondag 100 km heen en 100 km terug naar Padlangs zijn gereden om daar simpelweg te gaan lunchen :P

Na de lunch hebben we nog wat dingentjes gekocht in het winkeltje daar (ik ook een super leuk bord voor in ons nieuwe huis (ga niet zeggen wat want het is een verrassing voor Miepz)) en toen zijn we weer terug naar huis gereden.

En ja, dan kom ik bij deze week aan.
Deze week heb ik vanaf maandag tot en met vandaag (nu op dit moment de laatste keer dus) de nachtdiensten overgenomen van een collega die een begrafenis had van zijn moeder (niet zijn echte moeder maar zij heeft gezorgd dat hij goed kon opgroeien) en dat is me niet in de koude kleren gaan zitten. Het is best zwaar, want je mag niet gaan slapen tijdens je nachtdienst, dus moet je overdag slapen. Dat is me dan nog wel vrij makkelijk afgegaan, maar ik begin het nu wel te voelen. (denk dat ik overdag misschien een uurtje of 3 per dag slaap ofzo want soms kan ik niet slapen door de warmte of door de herrie van buiten (klusjesmannen, huisgenootjes en kids van de buren. Al moet ik zeggen dat mijn huisgenootjes wel veel rekening met me hebben gehouden, dus voor degenen die dit lezen: thnx))

Dus ja, nu ben ik bezig met me door de laatste nachtdienst heen te trekken die best lang gaat duren. Normaal zijn die van 16.30 uur tot 08.15 uur, maar morgen zit er natuurlijk ook nog een vergadering aan vast die van 9 tot ongeveer 11 duurt... Dit wordt een hele lange, maar ik ga morgen overdag toch niet slapen denk ik. Anders kan ik dat 's nachts niet :P

Vanmorgen heb ik een aantal jongens weggebracht naar hun school. Ik kreeg de waarschuwing van een collega dat het verkeer rond 7 uur best slecht kan zijn, maar dat het zo verschrikkelijk vast kon staan in de stad had ik nog nooit gezien. Zelfs niet in Nederland! Van het ene naar het andere stoplicht, en dat is maximaal 700 meter, hebben we een half uur moeten wachten voordat we af konden slaan en de jongens me de afsnijdroute konden laten zien. Jeetje zeg. Gelukkig ging de terugweg een beetje sneller!

Na het ritje hadden we nog een vergadering. Mijn laatste team meeting op Khayalethu. Iedereen zei iets over mij en dat waren zulke lieve dingen dat ik gewoon bijna moest huilen! Ik moest maar zeker in contact blijven want als ik over 5 jaar een man en kinderen had moest ik die Khayalethu maar komen laten zien! Ik vind het zo fijn om te horen dat ik echt een aanwinst ben geweest in de afgelopen tijd en dat ze het ook zo fijn vonden dat ze op mij konden rekenen. Een van de opmerkingen was zelfs dat als er iets aan mij gevraagd werd, ik dat zonder problemen deed en dat ze dat op een vrijdag ook wel hadden gewild, maar mij dan gewoon zelfs misten omdat ik op vrijdag geen stage liep! Ik ga mijn stage hier echt super veel missen.

En... Ze hadden taart meegenomen omdat het mijn laatste keer was. Nou ben ik zelf niet zo'n liefhebber van taart natuurlijk, maar ik heb voor het idee toch maar een klein stukje gegeten. :P En op het moment dat ik weg ging, want ik wilde gaan slapen, kwam mamma Jean naar me toe met een klein presentje dat niemand anders mocht zien. Een zelfgemaakt boekje. Super lief! (dat had ze zelf speciaal voor mij gemaakt)

En mogen, morgen heb ik mijn op 2 na laatste stagedag en ga ik als het goed is met de directrice Marietjie lunchen. Ik ben benieuwd. En misschien kom ik er dan ook achter waarom ze dan mijn lievelingskleur moest weten...

Ik zie jullie over 15 dagen.

  • 20 Januari 2014 - 18:02

    S.J.:

    Super spannend Maggie!! Heel wat mooie avonturen beleefd! Hier bij ons heb je rond deze periode al een vaste ritme te pakken.. Maar jij maakt altijd wat nieuws mee! Tot snel! xx uit R'dam.

  • 20 Januari 2014 - 22:27

    Rens,Mulder:

    Lieve Magda
    wat maak je toch allemaal leuke dingen mee,
    en fijn dat je het zo na je zin hebt.
    verder wens ik jou de komende 15 dagen nog veel plezier toe.
    En straks weer heerlijk terug naar de fam ze hebben je vast heel erg gemist.
    nou lieve meid nog veel plezier geniet er nog even van.
    en een hele goede reis weer terug naar huis in Holland.
    Lieve groetjes en een knuffel Rensxxxxxxx

  • 21 Januari 2014 - 14:54

    Dini Mulder-Kenter:

    Dag lieverd, nog een paar dagen ( nou ja dikke week) en dan kom je weer naar ons koude kikkerlandje. Waar je ook weer veel leuks wacht in de vorm van jullie mooie appartement voor jou en Miranda. Het is zo super geworden!!! Ja en dan weer het gewone schoolleven. Maar dat heeft ook wel wat want dan ga je toch de eindfase in?????? Blijf gezond en daal langzaam op Schiphol. Dan kun je goed zien hoe ons lieve land er van boven uit ziet. Tot gauw. xxx Tante Dini.

  • 21 Januari 2014 - 14:58

    Ruud Mulder:

    Veel plezier met de laatste loodjes. Nouja, loodjes???? En maar klagen. Heb je een aantal maanden een fantastische tijd, ga je klagen over files. Ik snap het niet, maar zal wel aan mij liggen. Voor straks een hele goede thuisreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Magda

In september 2013 ga ik op stage naar Zuid-Afrika. Ik ga in Port Elizabeth in de wijk North End stage lopen bij de organisatie Khayalethu. Een jeugdcentrum voor straatjongeren. Hier komt mijn verslag van mijn stage te staan.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 8273
Totaal aantal bezoekers 13176

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Februari 2013

Youth Centre Khayalethu

Landen bezocht: