Wow, alweer anderhalve maand! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Magda Mulder - WaarBenJij.nu Wow, alweer anderhalve maand! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Magda Mulder - WaarBenJij.nu

Wow, alweer anderhalve maand!

Door: Magda Mulder

Blijf op de hoogte en volg Magda

13 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zo, daar ben ik weer.
Ik zit nu alweer 6 weken in Zuid-Afrika.
Wat gaat de tijd snel zeg! Ik heb echt het idee dat ik hier nog maar net zit!

De afgelopen 2 weken is er weer heel wat gebeurd.
Van maandag 30 september tot en met donderdags moest ik natuurlijk weer stage lopen.
Op maandag waren de kids nog vrij, dus er waren weer niet veel jongens aanwezig. Van dinsdag tot donderdag hadden ze weer school dus ging het normale leven weer van start.
Op woensdag heb ik een gesprek gehad met de directrice en onze stagebegeleider. We hebben nog steeds die lapzwans dus…
Maar ik weet nu in ieder geval wel wat we kunnen gaan doen. Groepsgesprekken, individuele gesprekken en daar kleine rapporten over schrijven en in ieder geval aan het eind van de dag meehelpen met de huiswerkbegeleiding. En ook is het idee er om één van de jongens die niet meer naar school gaat te helpen om zijn vervolgopleiding te starten. Dit wil hij graag dus is er hulp nodig.

Vrijdag tot en met zondag was ik natuurlijk weer lekker vrij en dus hebben we weer met de groep leuke dingen gedaan.
Vrijdag zijn we weer lekker wezen shoppen. Ik heb niet te veel uitgegeven, maar ik had nog wel postzegels nodig, want die moeten naar Nederland. In ieder geval voor mijn eigen verzameling natuurlijk, maar ook voor die van mijn Oma. En ook nog verschillende ansichtkaarten voor Opa.

Zaterdag zijn we naar het Kragga Kamma game park geweest waar we “wilde” dieren konden zien. We hebben de eerste 3 van de big 5 gezien. De neushoorn, zo gaaf dat we die van zo dichtbij konden zien, de Cheeta en de buffel. Maar natuurlijk ook andere dieren zoals giraffen en zebra’s.
’s Avonds was er hier in huis een feest, maar ik had best veel last van mijn hoofd. Ben toen maar lekker een film gaan kijken, want met die muziek zou er toch niet veel van slapen zijn gekomen. Op een gegeven moment lag er nog iemand ook op mijn bed, want die was moe en wilde naar huis en later waren we zelfs met z’n drieën (want er kwam later nog iemand bij) foto’s aan het maken. Super grappig.

Zondags heb ik lekker een dagje voor mijzelf gehad. We zijn ’s avonds nog wel even uit eten geweest met iedereen, op de Duitse jongen na, uit ons huis. Was super gezellig en lekker. We zijn in Walmer shopping Centre, of zo iets, bij St. Elmo’s pizza gaan eten. Super groot. Zo groot dat ik er nu nog vol van zit! Haha nee hoor, grapje. Maar ze waren wel te groot om ineens op te eten, dus volgende keer neem ik een medium pizza in plaats van een grote! Het uit eten gaan is hier wel super goedkoop. Je hebt hier dan gewoon een grote pizza en een ijsthee voor 11 euro. Dat is niks in vergelijking met hoe duur het in Nederland is! We hebben daarna nog even gekeken hoe het zat met een filmpje pakken, want dat kan hier natuurlijk ook gewoon, maar hebben besloten dat volgende maand te doen met het 2e deel van de Hunger Games. Die willen we allemaal zien. De kaartjes voor de film zijn hier ook echt maar 3 of 4 euro! Super goedkoop! De rest van de avond heb ik zelf nog een film gekeken en ben ik lekker op tijd gaan slapen, want op maandag moesten we alweer om 9 uur op stage zijn en moesten we nog 3 personen extra meenemen om af te zetten onderweg!

En toen was het alweer maandag. Die dag ben ik eigenlijk bijna heel de dag bezig geweest. Eerst was er een vergadering zoals elke maandag om 9 uur, en daarna nog een social work vergadering. Daarna hadden we heel even tijd voor onszelf en ging Janien met Sakhi mee op schoolbezoek (o.i.d) en ik ging mee met Daniël om de giften op te halen bij een advokaten kantoor (groenten en rijst) en daarna mee om de jongens op te halen van de andere scholen. Dit was best leuk om te doen, maar wat zijn die jongens ruig zeg… Jeezzz… ’s Middags hebben we nog even geholpen met de huiswerkbegeleiding en toen was het alweer tijd om te gaan.

Op dinsdag hadden we om 9 uur een vergadering met de directrice en onze stagebegeleiding. Daar zijn een aantal dingen uitgekomen, zoals de groepsmeeting met een aantal jongens die we de dag erna hebben en nog wat minder belangrijke dingen. We hebben de rest van de dag besteed met het maken van een plan voor de woensdag en het helpen en ophalen van de jongens. Ik ben nog met Carla, de huiswerkbegeleidster, mee op schoolbezoek geweest. Dit was heel erg interessant.

Op woensdag begonnen we lekker om 11 uur. We hadden gelijk een bespreking met onze stagebegeleider, die dat natuurlijk weer eens vergeten was, maar die hadden we dus uiteindelijk om half 12. Hier kregen wij zijn opzet van de groepsmeeting te zien en legde hij het formulier wat hij vorige week aan mij uitlegde ook nog aan Janien uit. Hierna moesten er nog wat dingen gedaan worden en daarom ging ik de grotere jongens ophalen van school in de Tazz… Waar ik dus eerst nog ruzie mee had omdat ik dat ding niet gestart kreeg ;P. Uitendelijk startte hij toch en heb ik ze opgehaald. Nadat ik terug was ging ik met Janien en Sakhi de groepsmeeting met de jongens houden. Uitendelijk waren er van de 5 maar 3 jongens omdat de andere 2 het vertikten om mee te doen. Onze begeleider had een hele nonchalante houding en daardoor namen de jongens hem niet serieus. Een beetje raar, want ik hoorde van Janien, die al bij een gesprek had gezeten toen ik de jongens ophaalde, dat hij zo ook tijdens een individueel gesprek deed. Heel vaag. Op donderdag zag ik in ieder geval zelf hoe dat ging. De groepssessie ging wel heel snel, want het was al vrij snel weer tijd om te gaan.

Op donderdag begonnen we ook om 11 uur. Heerlijk, maar wel de laatste keer omdat we nu internet hebben en dus niet perse thuis hoeven te werken aan schoolwerk. Tot 1 uur heb ik nog aan mijn praktijkplan gewerkt zodat ik die de volgende dag in kon leveren via de mail, moest alleen nog de bronnen toevoegen en om half 2 zijn we weer vertrokken om de jongens op te halen. Het waren deze keer maar 2 jongens van de eerste school, dus dat was snel gedaan. Sakhi ging de andere jongens ophalen omdat deze naar een andere instelling moesten om iets te doen aan het dagga (blowen) gebruik. De rest van de dag ging vrij snel, maar voordat we naar huis konden zou ik nog bij zo’n IDP sessie zijn. Deze is gedaan met een andere jongen dan eerst de bedoeling was, maar alsnog gebeurd. Maar wat die jongen daar vertelde over zijn geschiedenis en over vrienden enzo zeg… Dat brak echt mijn hart. Daarna moesten we alweer vertrekken, dus er was helaas geen tijd meer om met hem verder te praten.

Op vrijdag ben ik samen met twee meiden uit ons huis gaan shoppen op Greenacres. Ja, ik weet het. Alweer! Maar je hoeft niet persé veel geld uit te geven om te kunnen shoppen toch? Het was super gezellig, maar de tijd ging zo snel! We moesten namelijk om half 5 alweer thuis zijn omdat de loodgieter of iets dergelijks zou komen om de wasbak van de wasmachine te ontstoppen. Die is dus niet geweest en nu kunnen we dus nog steeds niet wassen… Beetje jammer. ’s Avonds heb ik heerlijk gerelaxt en ben ik vroeg gaan slapen. Voelde me eigenlijk toch niet helemaal 100%.

Op zaterdag heb ik eigenlijk heel weinig uitgevoerd. Ik heb wat gelezen, wat films gekeken en meer heb ik eigenlijk niet gedaan. Was voor de verandering ook best lekker hoor!

Zondag, vandaag dus, moest ik er vroeg uit. Om half 7 ging mijn wekker, maar ben er uiteindelijk om 7 uur uitgekomen om mijn lunch en ontbijt klaar te maken, want om 8 uur zouden we naar Marshall vertrekken. (bleek dat er was afgesproken dat we daar zouden staan om 8 uur :P)
Vanaf Marshall zijn we doorgereden naar Plettenberg Bay. Een ritje van 3 uur heen en 3 uur terug, maar het was het zo waard! We zijn naar Monkeyland, een beetje vergelijkbaar met de apenheul alleen veel groter en zijn de apen schuwer (ze jatten wel alles wat los en vast zit), Birds of Eden, een tropische vogeltuin met heel veel verschillende soorten vogels, en Jukani, een wildlife sanctuary maar niet te vergelijken met Seaview lion park, geweest.
Het was een super leuke dag en we hebben weer mega veel foto’s gemaakt die natuurlijk allemaal weer moeten worden uitgezocht. En dat ga ik dus nu doen!

  • 13 Oktober 2013 - 21:06

    Dini Mulder-Kenter:

    Hallo meisje, wat leuk om te lezen hoe je deze stage beleefd. Apart en toch bijzonder leerzaam denk ik. Spreek je daar de hele dag Engels? Of kun je je ook verstaanbaar maken in het Nederlands? Afrikaans lijkt toch heel veel op Nederlands?? Nou je hebt er een kwart op zitten. De rest komt ook vast wel goed. De eerste tijd zal ongetwijfeld de moeilijkste zijn( geweest). Hoop gauw weer wat van je te lezen. Tot gauw dus. Groetjes van Tante Dini en Oom Ruud.

  • 13 Oktober 2013 - 21:25

    Pieter Korsmit:

    Hallo magda super om te horen dat het goed gaat in Afrika en ja de tijd dat je weg bent schiet alweer op maar dat moet nog maar niet teveel mee bezig zijn nu heerlijk genieten van je stage en van alles wat je mee maakt. Hier is het ondertussen erg herfst geworden en hebben we de hele dag in b de regen gezeten !
    Enfin geniet er nog van en heel veel plezier!

    Groetjes pieter en Anita

  • 13 Oktober 2013 - 23:13

    Ruud Mulder:

    Hoi,
    Zo te horen (ik bedoel lezen) heb je het geweldig naar je zin. Dat blijkt ook wel omdat de tijd voorbij vliegt. Voor jet het weet zit je weer in het koude natte Holland. Er valt hier zoveel water dat de Westerschelde er niets bij is. Geniet ze en ik ben erg benieuwd naar de foto's.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Magda

In september 2013 ga ik op stage naar Zuid-Afrika. Ik ga in Port Elizabeth in de wijk North End stage lopen bij de organisatie Khayalethu. Een jeugdcentrum voor straatjongeren. Hier komt mijn verslag van mijn stage te staan.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 13376

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Februari 2013

Youth Centre Khayalethu

Landen bezocht: